Știri

Citeste aici ultimele știri publicate

Vine toamna, încep zilele friguroase şi umede şi toate mămicile încep să se gândească ce suplimente care mai de care mai „puternice” să le dea copiilor pentru a le întări imunitatea.  Vă propunem în acest articol să înţelegem cum funcţionează imuni­tatea şi ce putem face cu adevărat ca cei mici să treacă sănătoşi prin încercările sezonului rece.

Ce este sistemul imunitar?

Pe scurt, sistemul imunitar reprezintă li­nia de apărare a organismului împotri­va agenților infecțioși. Sistemul nu este o entitate separată, ci este reprezentat de mai multe organe şi tipuri de celule care colaborează pentru a ne proteja organismul. Celulele albe, leucocitele, sunt „vedetele” sistemului imunitar şi se împart în mai multe categorii: fagocitele „mănâncă” organismele invadatoare, iar limfocitele ajută corpul să-și amintească invadatorii și să-i distrugă. La rândul lor, fagocitele se împart în neutrofile (prezente în număr mare în cazul unei infecţii bacteriene) şi alte tipuri de celule.

Cele două tipuri de limfocite sunt limfocitele B și limfocitele T. Limfocitele sunt generate în măduva osoasă și rămân acolo și se maturizează în celulele B sau migrează la glanda timusului pentru a se maturiza în celulele T. Limfocitele B sunt asemănătoare sistemului de informaţii, sunt cele care găsesc țintele (intrușii) și trimit apărătorii pentru a le bloca. Celulele T se aseamănă cu soldații care distrug invadatorii pe care îi identifică celulele B.

Cum funcționează sistemul imunitar?

Când organismul sesizează substanțe străine (numite antigene), sistemul imunitar acționează pentru a recunoaște antigenele și a scăpa de ele.
Limfocitele B sunt declanșate pentru a face anticorpi. Aceste proteine ​​specializate se blochează pe antigene specifice şi rămân în corpul nostru. În acest fel, dacă sistemul imunitar va întâlni din nou acel antigen, anticorpii vor fi gata să își facă treaba. De aceea, când ne îmbolnăvim de o anumită boală, cum ar fi varicela, de obicei nu ne vom mai îmbolnăvi a doua oară. De aceasta este important să îi vaccinăm pe cei mici! Este exact modul în care (vaccinurile) previn unele boli. O imunizare „îi prezintă” organismului un antigen într-un mod în care nu îl îmbolnăvește şi îl lasă să producă anticorpi care să îl protejeze de atacurile viitoare ale germenului.
Deși anticorpii pot recunoaște un antigen și îl pot bloca, ei nu îl pot distruge fără un ajutor. Aceasta este treaba celulelor T. Acestea distrug antigene etichetate de anticorpi, celulele care sunt infectate sau cumva schimbate. Unele celule T sunt de fapt numite şi „celule ucigașe.” De asemenea, celulele T semnalizează altor celule (cum ar fi fagocitele) să își facă treaba.

Anticorpii pot, de asemenea:

• să neutralizeze toxinele produse de diferite organisme
• să activeze un grup de proteine ​​numite complement care fac parte din sistemul imunitar şi ajută la uciderea bacteriilor, virusurilor sau celulelor infectate.
Toate aceste celule specializate și părți
ale sistemului imunitar oferă protecția organismului împotriva bolilor. Această protecție se numește IMUNITATE!
Oamenii au trei tipuri de imunitate - înnăscută, adaptativă și pasivă:
• Imunitate înnăscută: Toți ne naştem cu imunitate înnăscută (sau naturală), un tip de protecție generală. De exemplu, pielea acționează ca o barieră pentru blocarea pătrunderii germenilor în corp. Iar sistemul imunitar recunoaște când anumiți invadatori sunt străini și ar putea fi periculoși.
• Imunitate adaptativă: imunitatea adaptativă (sau activă) se dezvoltă de-a lungul vieții noastre. Dezvoltăm imunitate adaptativă atunci când suntem expuși la boli sau când suntem imunizați împotriva lor cu vaccinuri.
• Imunitate pasivă: imunitatea pasivă este „împrumutată” de la o altă sursă și durează un timp scurt. De exemplu, anticorpii din laptele matern al mamei oferă unui copil imunitate temporară la bolile la care mama a fost expusă.
Sistemul imunitar necesită un timp pentru a se dezvolta și are nevoie de ajutor din partea vaccinurilor, pentru a menţine copilul (şi mai târziu adultul) sănătos.

Imunitatea copiilor în sezonul rece

Mulţi părinţi se întreabă ce ar trebui să facă înaintea iernii pentru a preveni epi­soadele de răceală ale copiilor. Ei bine, dacă copiii suferă de răceli recurente, prima schimbare pe care ar trebui să o faceţi ar trebui să fie legată de… alimentaţie!
Cea mai puternică armă împotriva infecţiilor recurente este o dietă sănătoasă, dublată de un regim de viaţă marcat de somn regulat şi exerciţii fizice regulate.
Ce înseamnă mâncare sănătoasă? Ei bine, nu înseamnă numai brocoli şi legume. Înseamnă mâncare gătită în casă, siropuri naturale, pâine de casă, fructe. Şi mai înseamnă că anumite alimente trebuie servite DOAR ocazional, cum ar fi ciocolata, prăjiturile, hamburgerii etc.
Nu vă axaţi numai pe anumite feluri de mâncare sănătoasă, ci încercaţi să le daţi copiilor mâncare cât mai variată, bazată pe legume şi fructe proaspete, carne, cereale integrale, ouă, seminţe. Nu uitaţi, de asemenea, că zahărul este sursa principală de inflamaţie în organism, care aşterne covorul pentru numeroase afecţiuni.
Un alt „secret” al imunităţii este menţinerea unei bune sănătăţi a intestinelor. Microflora intestinală reprezintă comunitatea complexă de microorganisme care trăiesc în intestin. Acestea ne protejează tractul digestiv și joacă un rol important în susținerea sistemului imunitar.
La copii, precum și la adulți, atunci când bacteriile intestinale intră în dezechilibru, capacitatea de a combate infecțiile scade.
Probioticele sunt un supliment care conține bacterii vii și care poate spori bac­teriile intestinale prietenoase. Un supli­ment care conține lactobacillus, bifido­bacterium și acidophilus este un început perfect pentru sănătate!
De asemenea, pentru ca sistemul imunitar al copilului să prospere, ei au nevoie de timp de odihnă. Este important pentru copii să aibă mult timp liber pentru a se relaxa, precum și oportunități de joc cre­ativ și imaginativ.
Somnul joacă un rol foarte important în dezvoltarea sănătoasă a copilului şi, de asemenea, este foarte important în construirea unui sistem imunitar puternic. Copiii mici cu vârste cuprinse între 1-2 ani au nevoie de 11-14 ore de somn pe noapte, preșcolarii cu vârste cuprinse între 3-5 ani au nevoie de 11-13 ore de somn pe noapte și copiii de școală între vârstele de 6-13 au nevoie de 9-11 ore de somn pe noapte.
În ceea ce priveşte suplimentarea dietei pentru a contribui la imunitatea organismului copilului, puteţi apela la zinc, vitamina D, uleiuri de pește și probiotice. Pentru alte sfaturi privind imunitatea copilului dumneavoastră în timpul sezonului rece, vă rugăm să apelaţi la farmacistul sau medicul dumneavoastră.

Probiotice, sursă de putere pentru sistemul imunitar

Probioticele sunt microorganisme vii care apar în mod natural în sistemul digestiv uman. În principal, colonizează colonul și ajută la menţinerea stării de  sănătate, acționând ca un ajutor digestiv și stimulând răspunsul imun. Nivelurile scăzute de bacterii și microorganisme benefice din colon oferă o cale liberă de acţiune pentru bacteriile patogene. Probioticele pot fi benefice în reducerea gravității și incidenței gastroenteritei, diareei și colicilor la bebeluși. De asemenea, acestea ajută sănătăţii copiilor prin susţinerea sistemul imunitar în dezvoltare, dar nu trebuie privite ca o alternativă la un stil de viață sau o dietă sănătoasă. Nivelul probioticelor din colon poate fi stimulat printr-o dietă sănătoasă care conține o mulțime de cereale, fructe și legume. Poate fi stimulat și prin suplimentarea probioticelor. 

Împărtășește-ne ideile tale

Scrie-ne aici ce vrei sa citesti pe site-ul Farmacia-Ethica.ro!
Trimite aici
Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru optimizarea continutului. Continuarea navigarii constituie acceptul dumneavoastra ca pagina noastra web sa poata seta fisiere de tip cookie in browserul dumneavoastra.