Sfaturi

Cele mai noi sfaturi Ethica

Somnul reprezintă un proces fiziologic vital, necesar organismului pentru a funcționa corespunzător. O dată cu înaintarea în vârstă apar diferite modificări ale somnului în ceea ce privește profunzimea lui (somnul este mai superficial) și scade nivelul de melatonină (hormonul implicat în reglarea ritmului circadian) din organism. În gene­ral copiii dorm aproximativ 16-20 de ore pe zi, adolescenții dorm în medie 9 ore și adulții 7-8 ore. Persoanele cu vârsta de peste 60 de ani dorm aproximativ 6 ore pe zi și tind să se culce mai devreme, respectiv să se trezească mai devreme. Totodată mai pot apărea dificultăți de adormire sau treziri repetate pe parcursul nopții, astfel scăzând calitatea și cantitatea somnului. 

Dintre principalele tulburări de somn ce apar la vârstnici, se remarcă insomnia (primară sau secundară), care se caracterizează prin dificultatea de a iniția sau a menține somnul. Insomnia de cele mai multe poate fi asociată unor probleme medicale și/sau psihiatrice, dar și administrării unor medicamente care împiedică apariția somnului (insomnie secun­dară). Insomnia primară este atunci când nu există un factor cauzator dintre cei menționați anterior. 

Cauzele apariției tulburărilor de somn

• Probleme medicale: dureri croni­ce (ex. osteoartrita, durerile din cancer), insuficiența cardiacă, aritmii, afecțiuni respiratorii (apneea obs­tructivă de somn), afecțiuni urinare ce duc la urinări frecvente în timpul nopții, boala de reflux gastroesofagian, constipația, alergii și apariția pruritului, boala Alzheimer, depresia, anxietatea;

• Stresul, sedentarismul;

• Dereglări ale ritmului circadian;

• Consumul de alcool, nicotină, cafeină înainte de culcare (efectul cafeinei poate dura până la 8-14 ore și este mai pronunțat la pacienții cu probleme renale sau hepatice);

• Consumul de medicamente, plante medicinale, suplimente alimentare, droguri recreaționale care stimulează organismul.

Consecințele somnului insuficient sunt caracterizate de: scăderea eficienției în activitățile zilnice, deficit de atenție, dificultăți de menținere a echilibrului și creșterea riscului de căzături, afectarea acuității vizuale, tulburări de memorie și concentrare, creșterea riscului dezvoltării unor afecțiuni ca: diabet zaharat, boli cardiovasculare, obezitate, depresie. 

Numărul pacienților vârstnici ce acuză prezența tulburărilor de somn este în creștere, de aceea este important ca diagnosticul să fie cât mai precis pentru a se institui un tratament corect. 

Terapia tulburărilor de somn poate fi non-farmacologică prin respectarea unei igiene corecte a somnului, prin psihoterapie, dar și farmacologică (medicamentosă), atunci când celelalte metode nu au fost eficiente. Pentru a avea un somn odihnitor, pacienții trebuie să aibă o igienă corespunzătoare a somnului și anume: seara să meargă la culcare la aceeași oră, iar dimineața să se trezească la aceeași oră; să evite dormitul în timpul zilei; să evite mesele copioase, consumul de cafea, alcool și fumatul la ore târzii; exercițiile fizice sunt de preferat să se facă dimineața, nu seara, iar camera de dormit să fie utilizată doar pentru dormit sau activități relaxante și să fie amenajată corespunzător (să fie izolată, ferită de lumina intensă, zgomote puternice, căldură sau frig). 

Utilizarea anumitor plante medi­cinale sub formă de ceaiuri, tincturi, suplimente alimentare pot favoriza apariția somnului. Astfel că, ceaiul sau tinctura de mușețel, floarea pasiunii, roiniță, valeriană, ceaiul sau uleiul volatil de lavandă consumate inainte de ora de culcare, dar și florile de lavandă ținute în cameră sau pernele făcute din flori de hamei au un efect relaxant asupra organismului și induc somnul. Administrarea suplimentelor alimentare cu melatonină și/sau suplimentele ce conțin extracte din plantele menționate anterior pot avea un efect favorabil. 

Ameliorarea durerilor cronice și men­­ținerea controlului asupra unor afecțiuni medicale cum ar fi incontinența urinară, depresia, au un efect pozitiv asupra calității somnului.

Terapia farmacologică poate fi inițiată doar la indicația medicului specialist, atunci când toate celelalte metode nu au dat rezultate. Este de evitat utilizarea frecventă a medicamentelor sedativ-hipnotice deoarece determină instalarea dependenței și a toleranței și este interzisă asocierea acestora cu alcoolul. Tulburările de somn pot fi agravate dacă medicamentele pentru tratarea insomniilor nu sunt administrate corespunzător, de aceea este important să se respecte sfaturile medicului și farmacistului cu privire la terapia medicamentoasă. 

 Asist. univ. Drd. Anamaria Cristina 
Disciplina de Farmacologie, Fiziologie și Fiziopatologie Facultatea de Farmacie Cluj-Napoca

Împarte Unele Idei

Ai un sfat sau o idee pentru un articol? Spune-ne mai multe ..
Trimite aici