Sfaturi

Cele mai noi sfaturi Ethica

Somnul este reprezentat de alternanța dintre starea de veghe și starea de repaus a organismului. Pe perioada somnului scad toate funcțiile fiziologice ale organismului.

Somnul este deosebit de important deoarece ajută la menținerea echilibrului psiho-fiziologic, a sănătății, ajută în procesul de creștere la copii, este perioada în care organismul se restaurează, se face ordine în informațiile acumulate pe parcursul zilei (informațiile considerate utile sunt păstrate în memorie, iar cele considerate inutile sunt șterse), scade agresivitatea și diminuă sensibilitatea la stres.
           
Tulburările de somn pot fi de două tipuri: hipersomnie sau hiposomnia. Insomnia este o o formă de hiposomnie, tulburare ce afectează natura, calitatea și durata somnului.

O primă clasificare a insomniilor se face în funcție de momentul în care somnul este deranjat:

  • Insomnia inițială –  dificultate în a adormi. Persoana se așează în pat, dar somnul se instalează greu.
  • Insomnia intermitentă – dificultate în a dormi continuu, somnul este întrerupt frecvent. Persoana se trezește de mai multe ori în timpul nopții, fără să existe stimuli puternici externi.
  • Insomnia terminală – trezire precoce. Persoana se trezește dimineața devreme, fără să mai poată adormi la loc.

În funcție de durată, insomnia poate fi:

  • Rară sau de scurtă durată – orice persoană a avut parte de un episod de insomnie de a lungul vieții. Este o insomnie pasageră, are cauze externe precum zgomotul, probleme din viața de zi cu zi, consumul de stimulente, schimbarea fusului orar, șa.
  • Frecventă sau cronică –  poate fi cauzată de alte afecțiuni sau o reacție adversă a anumitor medicamente.

  

Există anumite măsuri pe care dumneavoastră le puteți lua pentru a diminua insomnia:

  • Aerisiți bine camera în care dormiți. Păstrați temperatura adecvată în dormitor, nici prea cald, dar nici prea frig. Ajustați parametrii dormitorului în funcție de nevoile dumneavoastră.
  • Încercați să vă culcați și să vă treziți la aceași oră în fiecare zi.
  • Dormitorul este doar pentru somn. Nu țineți în dormitor televizorul, calculatorul, radioul sau alte surse obiecte ce v-ar putea distrage atenția.
  • Relaxați-vă spre seară, nu vă încărcați seara cu probleme ce pot fi rezolvate și a doua zi.
  • Dacă este nevoie, folosiți o mască de somn sau dopuri de ureche pentru a estompa stimulii externi.
  • Consultati-vă cu medicul sau farmacistul dumneavostră dacă vă aflați sub tratament cu medicamente, unele substanțe active pot produce insomnie ca reacție adversă.
  • Dacă problemele zilnice vă țin treaz, faceți o listă cu lucruri ce trebuie rezolvate a doua zi. Astfel, mintea se poate relaxa și o să aveți și o listă cu activități ce să vă epuizeze a doua zi.
  • Faceți efort fizic în timpul zilei, încercați să epuizați cât mai multă energie rezultată în urma consumului de alimente.
  • Evitați să dormiți în timpul zilei, seara organismul va fi odihnit și nu o să simțiți nevoia de a dormi, iar.
  • Atenție la alimente sau băuturi ce conțin stimulente (cafeaua, ceaiul negru, dulciuri, etc), aceste pot afecta nevoia de somn.
  • Există diferite tehnici de relaxare pe care le puteți încerca pentru a induce somnul. O tehnică ușor de utilizat este să vă întindeți în pat și să conștientizați relaxarea fiecarei grupe de mușchi.

 

Orice persoană trece printr-un scurt episod de insomnie de a lungul vieții. Frământările vieții de zi cu zi sunt un motiv suficient de puternic pentru a cauza un astfel de episod.  Pe piață există suplimente alimentare sau ceaiuri ce vă pot ajuta să depășiți acest moment, dar consultați farmacistul în legătură cu aceste produse. Acest tip de tratament nu este menit să fie utilizat o perioadă lungă de timp. Dacă insomnia dumneavoastră nu răspunde la tratamentul cu suplimente alimentare sau la măsurile recomandate, trebuie să vă adresați medicului familie sau unui medic specialist. Unele forme necesită o atenție deosebită sau alte abordări terapeutice, fie ele medicamentoase sau cognitiv-comportamentale. Să nu vă fie rușine sau frică să cereți ajutorul unui specialist, sănătatea dumneavostră este cea mai importantă. 

Împarte Unele Idei

Ai un sfat sau o idee pentru un articol? Spune-ne mai multe ..
Trimite aici
Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru optimizarea continutului. Continuarea navigarii constituie acceptul dumneavoastra ca pagina noastra web sa poata seta fisiere de tip cookie in browserul dumneavoastra.
Informatii Accept Refuz