Sfaturi

Cele mai noi sfaturi Ethica

Da, există o diferență între cele trei concepte. Este important să le definim ca să le putem înțelege mai bine. Odată întelese, devin mai ușor de aplicat.

Regimul alimentar. Vorbim despre un regim alimentar numai în momentul în care avem de a face cu o afecțiune (diabet, hipertensiune, hiperlipidemie, gută, etc). Regimul alimentar presupune respectarea cu rigurozitate a unei indicații alimentare. De ex.: în caz de hipertensiune, urmăm un regim cu consum redus de sare, în caz de hiperlipidemie se scade consumul de grăsimi saturate. Regimul nu înseamnă doar restricții, în caz de osteoporoză se recomandă creșterea consumului de calciu și vitamina D3. Deși există unele limitări în ceea ce privește alimentația, luați în considerare că regimul vă protejează sănătatea, nu îl priviți cu teamă.

Dieta. Deja vi s-a ridicat părul pe șira spinării! Știu. Cuvântul dietă provine din limba latină, cuvantul originar “diaita”, însemnând stil de viață. Dieta presupune urmărirea anumitor reguli și modificarea alimentației pentru a avea rezultate în direcția dorită. Din păcate, cuvântul dietă a devenit un adevarat Bau-Bau. Îl asociem cu un regim alimentar foarte restrictiv, înfometare, lipsa alimentelor ce ne “ung” sufletul și mult sacrificiu pentru obținerea țelului de neatins, perfecțiunea la care aspirăm.

La fiecare câțiva ani apare o noua dietă minune ce promite rezultate miraculoase. Cu toții am auzit de dieta Atkins, South-Beach, mediteraneană, disociată, Mayo, fără gluten, etc. Sunt sigură că dumneavoastră, ca și mine, cunoașteți pe cineva care a urmat o dietă și a avut rezultate foarte bune; dar,  în același timp, cunoașteți pe altcineva care a urmat o dietă și nu avut nici un efect. Sau poate ați încercat chiar dumneavoastră și nu ați avut rezultatele prietenei. Este absolut normal ! Suntem oameni  diferiți, de aceea există diete diferite. Nu putem avea toți, cei 7 miliarde de pe planeta aceasta, aceleași rezultate urmând o singură dietă. Mă bucur că prietena dumneavoastră a avut rezultate foarte bune, dar faptul că dumneavoastră nu ați avut aceleasi rezultate nu inseamna că ați facut ceva gresit, că sunteti mai puțin conștiincioasă sau  că nu v-ați dat tot interesul. Pur și simplu dieta respectivă nu a fost potrivită pentru dumneavoastră, pentru metabolismul dumneavoastră sau pentru stilul de viața cu care s-a învățat corpul dumneavoastră.

Toate dietele modifică procentual structura alimentației noastre. În general este recomandat ca în alimentația zilnică, sursa de energia să provină din 50% carbohidrați, 15-20 % proteine și 30-35% lipide. În general, în diete se scade numărul de carbohidrați și se crește numărul de proteine sau lipide. Un truc simplu ce functionează pe moment. Deoarece facem această modificare, o dietă trebuie urmată o perioada limitată de timp. În lumea aceasta există un echilibru pe care nu putem să-l perturbăm la infinit. Revenirea la alimentația normală dupa o dietă este, uneori , o problemă. Organismul ce a fost privat de anumite alimente se comportă ca un copil mic răsfățat ce a primit înapoi  jucăria din cauza căreia a fost pedepsit. Având experiența perioadei de dietă în care a fost lipsit de alimentația cu care era obișnuit, el este acum speriat că nu o să mai primească din nou aceste alimente, așa că începe să depoziteze orice. “Mă îngraș și dacă beau apa” este o frază pe care ați auzit-o cel puțin o dată. În consecință, se începe o nouă dietă. Se slăbește, se oprește dieta, kilogramele iar apar, și tot așa. Acesta este efectul yo-yo. O curbă pavată cu intenții bune, dar periculoasă. Primul organ ce o să vă reproșeze asta este pancreasul, îl veți suprasolicita când aveți un stil haotic de mâncat.

Diete sunt bune, dietele functionează, dar trebuie să o gasiți pe cea ce vi se potrivește și să o urmați cât vă spune organismul să o urmați. Corpul nostru este mult mai inteligent decât credem, ascultați-l cu atentie și o să vă dea el soluția corecta. Nu mai căutați sfântul Graal al dietelor prin cărti, reviste, internet sau la prietene. Nu există! Nu vă amăgiți singură. Consultați planul unei diete, vedeți ce se poate aplica și ce nu. Dacă nu e pentru dumneavoastra, nu vă fortați.

Stil de viață. Succesul în a slăbi pe termen lung nu este să urmați un regim sau o dietă, ci să vă schimbați stilul de viața. Încet, ușor, nu există podium pentru care să luptați, veți ajunge la greutatea dorită atunci când trebuie. Modificările mici, blânde, au un efect de lungă durată și profound în comparație cu o modifcare bruscă și puternică, ce va funcționa pe o perioadă scurtă. Este mult mai ușor să introducem în comportament un obicei nou, decât să schimbăm sau să oprim un obicei vechi. Schimbarea stilului de viața se face treptat, în comparație cu o dietă ce are un termen limită.

Permiteți-mi să împărtășesc cu dumneavoastră unele experiențe trăite de mine, care au avut efect:

Puțin și des. Încercați, pe cât posibil, să respectați regula 3 mese și 2 gustari. Nu trebuie să ajungeti niciodată în punctul în care vă simțiți înfometat, încercați să mâncați la fiecare 4 ore. Dar nu noaptea, noaptea este pentru somn. De asemenea nu trebuie să depasiti senzația de sațietate, opriti-vă din timp din mâncat, creierul are nevoie de timp să proceseze ce mâncați, senzația de sațietate apare cu o mică întârziere. Un mic truc este să beti un pahar de apa înainte de masă.

Diversificat și colorat. Faza de diversificare a alimentației începe la 6 luni și nu ar trebui să se oprească niciodată. Farfuria trebuie să arate ca un adevarat tablou, deveniți un mic Van Gogh gastronomic. Legumele și fructele sunt “acuarelele” dumneavoastră. Trucul meu este să respect regula 2-3, 2 legume și 3 fructe sau 3 legume și 2 fructe în fiecare zi. A nu se întelege că trebuie să renunțăm la celelalte grupe de alimente: carne, cereale și produsele acestora, lapte și lactate, sau ouăle. Alimentație este un echilibru, orice exces sau diminuare/eliminare a unei grupe de alimente duce la perturbarea acestuia.

Micul dejun, cea mai importantă masă. Micul dejun ESTE cea mai importantă masă. Organismul primește dimineața energia de care are nevoie pentru a începe ziua în forță. Dacă v-ați obișnuit să nu mâncați dimineața, introduceți treptat câte un aliment, începeti cu un fruct sau un iaurt. Nu, cafeaua și țigara nu sunt mic dejun.

Gătiți acasă. Trăim într-o lume agitată, în continuă mișcare, ce ne fură din timpul ce ar trebui să ni-l dedicăm casei. Încercați, pe cât posibil, să mâncați ce gătiți dumneavoastra. Astfel aveți siguranța că știți din ce este facută mâncarea dumneavoastră. În plus, momentul în care îi veți vedea pe cei dragi mâncând cu pofta ce gatiți, veți descoperi, ca și mine, o satisfacție imensă. Și ce dacă nu sunteți master chef? Deveniți.

Hidratare, hidratare, hidratare. Consumați cât mai multe lichide. Când vorbim de lichide, nu ne referim la băuturi carbogazoase sau sucuri procesate ce conțin aditivi. Încercați să consumați cel putin 1 litru de apa plată (de izvor), pe langă aceasta mai adăugăm la capitolul lichide și supa, ciorba, cafeaua (atenție mare la ce adăugați în cafea, nu o transformați într-un desert), ceaiul și sucurile naturale.

Dulcele somn. Respectați somnul, nu îl sacrificați în favoarea altor ocupații, ceea ce aveti de făcut poate să mai astepte 8 ore. Așa cum avem un regim alimentar, la fel ar trebui să avem și un regim al somnului, o igienă a somnului. Încercați să vă culcați în fiecare seară la aceeași oră, aerisiți constant dormitorul, în care nu trebuie să existe televizor sau calculator, doar o carte bună.

Fără resentimente. Și mie îmi place ciocolata. O ador! În toate formele ei, lichidă, solidă, înghețată, în starea gazoasă nu am găsit-o încă. Da, dacă aveti o poftă dulce, puteți să v-o satisfaceți, dar mâncați minimul pentru “a neutraliza” impulsul. Nu vă considerați vinovată, nu vă reproșați nimic, ați mâncat și gata. Nu încărcați mâncarea cu emoții negative, permiteți-vă mici derapaje, măsurate și controlate.

Ochii în farfurie. Când mâncăm, mâncăm. Nu mâncăm și răspundem la emailuri sau citim. Concentrați-vă asupra farfuriei, asimilați mâncarea cu toate simțurile, nu doar cu cel gustativ.

Sport. Îmi pare rău, dar nu putem evita activitatea fizică. Trăim într-o epocă sedentară. Bunicii noștri mâncau la fel ca noi, dar făceau mult mai mult efort fizic. Dacă mersul la o sală de sport nu e pe placul dumneavoastră, încercați să gasiti ceva ce vă place. Sportul nu trebuie să fie o obligație, ci o placere. Mergeți la înot, luați cursuri de dans, alaturați-vă comunității de biciclisti (spre bucuria șoferilor). Dacă tot nu vă surâde nimic, mersul pe jos face piciorul frumos. Parcați mașina mai departe de muncă, coborâți din autobuz cu o stație mai repede sau mai târziu, mergeti la magazinul care este mai departe, găsiți mici trucuri care să vă forțeze să mergeti un pic mai mult.

Sfatul profesionistului. Dacă doriți să vă modificați stilul de viață, solicitați opinia unei persoane cu pregătire în domeniu. Nu vă lăsați furați de mirajul retetelor sau sfaturilor minune de pe internet.

Suplimentele alimentare nu înlocuiesc o dietă diversificată. În calitate de farmacist vă recomand să nu consumați în exces suplimente alimentare. O capsulă cu extracte din plante nu este o scuză să mâncați haotic, nu anulează cina servită la un restaurant de tip fast-food, nu este echivalentul unei ore de activitate fizică. Suplimentele sunt, așa cum le sugereaza și numele, un plus adus unei diete, o suplimentare, un ajutor, dar nu o rezolvare. Tableta minune nu există, nu o mai căutați.

Fiți un pic mai blândă cu dumneavoastră, mai tolerantă față de micile greșeli pe care le faceți. Nu sunteți robot, sunteți un om, cu bune, cu rele. Faceți un pic de ordine în lumea dumneavoastră, prioritizați mâncarea, dar nu faceti o obsesie din asta. Orice lucru important în lumea asta vine cu un pic de muncă.

Farm. Ioniță Andra
Master în Nutriție și Calitatea Vieții  - UMF Iuliu Hațieganu Cluj-Napoca

Împarte Unele Idei

Ai un sfat sau o idee pentru un articol? Spune-ne mai multe ..
Trimite aici
Site-ul nostru foloseste cookie-uri pentru optimizarea continutului. Continuarea navigarii constituie acceptul dumneavoastra ca pagina noastra web sa poata seta fisiere de tip cookie in browserul dumneavoastra.
Informatii Accept Refuz